https://swiatsypialni.com.pl uses cookies stored on your computer. If you do not agree to this, you can disable cookies on your browser.
Slider
Konsekwencje dla organizmu, gdy nie dosypiamy

Z roku na rok widoczny jest coraz bardziej zauważalny trend niedosypiania. Zdecydowanie za dużo pracujemy, a zbyt mało odpoczywamy. Nasz sen jest często kiepskiej jakości i nie umożliwia pełnej regeneracji organizmu. Konsekwencje dla organizmu, gdy nie dosypiamy, mogą być naprawdę poważne.

konsekwencje dla organizmu

Konsekwencje dla organizmu, gdy nie dosypiamy

Często wystarczy zarwać jedną noc, by przez cały dzień zmagać się z sennością i ograniczoną koncentracją. A co się dzieje z naszym organizmem, gdy notorycznie się nie wysypiamy? Chroniczne niedosypianie to poważny problem, zwiększający ryzyko pojawienia się chorób przewlekłych.

Według ostatnich badań z zaburzeniami nocnego wypoczynku zmaga się blisko 45 % światowej populacji. Na okresowe problemy ze snem cierpi połowa Polaków, zaś 68 % śpi mniej niż 7 godzin na dobę. Jest to wynik poniżej zapotrzebowania organizmu dorosłego człowieka.

Co więcej, w badaniach, przeprowadzonych w Europie w 2010, Polacy wypadli najsłabiej ze wszystkich diagnozowanych nacji. W naszym kraju na problemy ze snem cierpi ponad 30 % obywateli powyżej 50 roku życia. Dla porównania w Danii ten odsetek wynosi 16 %. Stanowczo za mało śpimy i co gorsza, nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakie to niesie konsekwencje.

Konsekwencje dla organizmu, gdy nie dosypiamy – dolegliwości, choroby, wypadki

Lista zdrowotnych skutków braku snu jest naprawdę długa. Znajdują się na niej zarówno zaburzenia fizjologiczne, jak i psychologiczne. Należy liczyć się ze wzrostem ryzyka rozwoju chorób przewlekłych. Osoby, które mają chroniczne problemy ze snem, są narażone między innymi na:

  • zaburzenia nastroju, prowadzące czasem do depresji
  • nadmierną drażliwość
  • omamy wzrokowe i słuchowe
  • osłabienie pamięci, zmysłu koncentracji, zdolności kojarzenia faktów
  • zaburzenia zachowania, przypominające objawy ADHD
  • bóle głowy
  • drżenie rąk i osłabienie koordynacji ruchowej
  • wzrost stresu i narażenie na rozwój chorób związanych z nim
  • osłabienie układu odpornościowego
  • zaburzenia rytmu serca
  • zwiększone ryzyko otyłości i rozwoju chorób z nią związanych (cukrzyca, choroby serca, nowotwory)

To tylko niektóre z wiele skutków zdrowotnych związanych  z niedosypianiem. Znajdują one potwierdzenie w wielu badaniach klinicznych. Jednak z pewnością każdy, kto „zarwał nockę lub dwie”, zna dobrze zgubny wpływ braku nocnego odpoczynku na organizm.

Warto pamiętać o konsekwencjach pozamedycznych niedosypiania. Brak wystarczającej ilości wypoczynku ma wpływ na wydłużenie czasu reakcji i osłabienie orientacji przestrzennej. W rezultacie może mieć dramatyczne skutki na drodze, zarówno podczas prowadzenia samochodu, jak i jazdy na rowerze. Szacunkowo około 20 % wypadków to skutek senności kierowcy, niemający związku z nadużyciem alkoholu lub narkotyków.

Brak snu może również prowadzić do wypadków i poważnych błędów w pracy. Zwiększa również poziom agresji, prowadząc do konfliktów o trudnych do przewidzenia konsekwencjach. Generalnie rzecz ujmując, niedobór snu nie tylko powoduje rozmaite dolegliwości i naraża na rozwój poważnych chorób, lecz również ogranicza naszą sprawność w wykonywaniu czynności dnia codziennego.

konsekwencje dla organizmu

Przyczyny niedosypiania i zaburzeń snu

Powody, dla których mamy problemy z wypoczynkiem nocnym, bywają rozmaite. Coraz częściej o niewysypianiu mówi się jak o chorobie cywilizacyjnej. Nie oznacza to jednak, że w większości przypadków ma ono podłoże chorobowe. Według WHO coraz więcej osób cieszących się dobrym zdrowiem sypia zbyt krótko. Wynika to przede wszystkim z tempa współczesnego życia oraz nadmiaru pracy.

Częstą przyczyną krótkiego snu lub obniżenia jego jakości jest nadużywanie środków psychoaktywnych, takich jak kawa, napoje energetyczne czy alkohol. Pierwsze dwa pomagają wzmocnić aktywność, a przez to utrudniają zasypianie. W rezultacie rano organizm nie jest wypoczęty i domaga się kolejnej dawki, co prowadzi do efektu błędnego koła. Natomiast alkohol ułatwia zaśnięcie, lecz znacząco obniża jakość snu. Dodatkowo, gdy przestaje działać, wybudzamy się i mamy problemy z ponownym zaśnięciem.

Problem niskiej jakości snu nasila się, gdy wypoczywamy w zasięgu urządzeń telekomunikacyjnych. Niewiele osób jest w stanie wyłączyć telefon komórkowy przed snem, by zapewnić sobie niezmącony odpoczynek. Do zaburzeń snu przyczynia się szczególnie wpatrywanie się w ekran przed zaśnięciem.

Jak zadbać o zdrowy sen?

Zapotrzebowanie na sen u dorosłego wynosi 7 do 9 godzin. Negatywne konsekwencje niesie za sobą zarówno zbyt krótki, jak i za długi odpoczynek nocny. Należy pamiętać, że u dzieci zapotrzebowanie na sen jest większe, zaś u osób starszych mniejsze.

Nie ulega wątpliwości, że podczas snu nasz organizm regeneruje się. Zachodzą wówczas procesy naprawy włókien mięśniowych, tworzenia nowych połączeń w mózgu oraz tak zwanej konsolidacji pamięci. Wtedy to informacje z pamięci krótkotrwałej przenoszone są do długotrwałej. Sen zdrowego człowieka dzieli się na cykle po ok. 90 minut każdy. Do pełnego wyspania się potrzebujemy czterech do pięciu cykli.

Do pełnej regeneracji niezbędna jest nie tylko poprawna długość snu, lecz również właściwe warunki odpoczynku i odpowiedni stan organizmu. Z pewnością przyczyni się do tego zdrowa dieta, a zwłaszcza unikanie ciężkich i obfitych posiłków wieczorem. Warto postawić na aktywność fizyczną, spokój i unikanie stresu. Można wspomóc się preparatami ziołowymi. W łagodzeniu stresu dobrze sprawdza się melisa.

By zapewnić sobie lepszą jakość snu, warto zadbać o odpowiednią temperaturę w sypialni. Zgodnie z najnowszymi badaniami powinna ona wynosić około 18 stopni Celsjusza.

Konsekwencje dla organizmu, gdy nie dosypiamy — podsumowanie

Jak więc widać konsekwencje dla organizmu, gdy nie dosypiamy, mogą być naprawdę poważne. Warto więc zadbać o to, by wypoczynek nocny był pełnowartościowy, zwłaszcza że często wystarczy dokonać jedynie drobnych zmian w swoim stylu życia.

Chcesz dowiedzieć się więcej – zadzwoń lub odwiedź jeden z naszych salonów:

 

  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Bielsku-Białej, Retail Park Karpacka, ul. Kolista 23
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Rybniku, ul. Marii Skłodowskiej-Curie 1B
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Cieszynie, ul. Liburnia 47
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Jastrzębiu Zdroju, ul. Warszawska 6
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Zawierciu, ul. Porębska 48A
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Wodzisławiu Śląskim, Galeria Cyganek, ul. Jastrzębska 76
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Dąbrowie Górniczej, ul. 11 Listopada 24
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Gliwicach, Budynek Arenda, ul. Chorzowska 44b
  • Świat Sypialni Salon materacy i łóżek w Koninie, CH Kaufland, ul. Spółdzielców 6